Nieuwe start

25 december 2021 - Tel Aviv, Israël

Zo, daar is er weer eentje... Na een lange periode van stilte op dit kanaal wil ik via deze weg jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen op de ambulance in Israël. Voor diegene die het een beetje gevolgd hebben is de voorbereiding nogal met hobbels verlopen.

Allereerst zou ik in oktober al afreizen naar Israël, Omdat de grenzen toen nog dicht waren voor touristen is dit plan in het water gevallen en had ik de keuze om mijn deelname door te schuiven naar december. Zo gezegd zo gedaan, alles geregeld en tickets geregeld om op 2 december aan te komen in Israël. De cursus begon op 7 december dus dat zou goed uitkomen. Eerst nog een lang weekeind vakantie en daarna vol goede moed beginnen aan de tiendaagse cursus om "opgeleid" te worden voor het werk op de ambulance.Gate amsterdam

Tot vrijdag 26 november, twijfel neemt steeds meer de overhand en de covidcijfers schieten weer omhoog. Nederland rood, het ziet er niet goed uit. Mede hierdoor heb ik besloten om het hele plan om te gooien en eerder te vertrekken om er maar alvast te zijn. Zondag 28 november is de dag. Om 1230u staat mijn vlucht gepland. Eindelijk na een voorspoedige vlucht kon ik voet zetten op Israëlische grond!

Na ingecheckt te hebben bij het Abraham hostel kon mijn ruime week 'vakantie' beginnen. De onverwachte extra tijd in Tel Aviv heb ik gebruikt om de stad te verkennen. Tel Aviv is een stad van uitersten, die soms erg dicht bij elkaar liggen. De grens tussen rijk en arm is soms maar één straat verschil. Skyline TLV

Elke dag na het ontbijt in het hostel op pad om ergens in de stad te belanden... Vaak eindigend aan een van de vele stranden die de stad rijk is. Ondertussen heb ik al redelijk kennis gemaakt met de israelische (straat)keuken. Overal zijn wel (take-away) restaurants te vinden waar een pita falafel of een schaal humus gegeten kan worden. Pas na een paar dagen kwam pas echt het besef dat het allemaal gelukt was, de vlucht, het geregel met de organisatie, coronabeperkingen enz, ik liep gewoon in Tel Aviv!

Na een ruime week was het tijd om naar Jeruzalem te vertrekken om daar te beginnen aan de tiendaagse cursus voorafgaand aan de periode op de ambulance. Maar daarover meer in een volgend verhaal. Ik merk dat ik achterloop qua verhalen dus het zal niet heel lang duren voordat ook het verhaal over de cursus en de eerste ervaringen online komt. Er gebeurd zoveel nu ik eenmaal bezig ben!

Strand Jaffa

Tot de volgende!

Wilco

1. Jennie:
    25 december 2021
    Wat mooi Wilco, we kijken met belangstelling uit naar je verhalen. Fijne tijd daar, groetjes Jennie en Hans vd Werken