Opeens in het noorden!

21 mei 2017 - Maslul, Israël

Wat begon als een leuk idee is een geweldig idee geworden!

Vorige week zaterdagavond zat ik met Peter-Paul op zijn terras te praten over peter

20170514_124155

zijn aanstaande vakantieweek toen plots het idee zich voordeed dat ik wel mee zou kunnen gaan... Het enige probleem was dat ik

nog geen vrij had en dat hij de volgende dag vertrok, klein probleempje... Na dat ik een appje gestuurd had naar de vrijwilligerscoördinator ging ik vol verwachting slapen met de grote vraag of ik de volgende dag zou gaan werken of een paar

dagen weg... Om 7.00, op het tijdstip dat ik weg zou gaan kreeg ik een appje dat ik twee dagen vrij kreeg dus ik kon met Peter mee!

Een uurtje later waren we onderweg naar het noorden van Israël! Toen we een tijdje aan het rijden waren zijn we gestopt bij het strand van Cesaria, ook wel Ceserea genoemd... Hier is een aquaduct wat vroeger naar de oude stad liep om in tijden van belegering de stad te bevoorraden van vers stromend water... Het is nu vervallen maar nog steeds mooi, vooral de bogen met daarachter de zee is een

heel mooi gezicht!

Na een korte stop zijn we verder gegaan naar Akko waar we een rondwandeling door de oude stad gedaan hebben en een oude burcht bezocht. Feitelijk is er in de loop der tijden bovenop gebouwd, dus het kasteel ligt eigenlijk onder de stad... Het is bij toeval ontdekt door een ontsnapte gevangene die in de gevangenis zat die er bovenop staat...

's Avonds waren we uitgenodigd bij Joanne Nihom, Nederlands journaliste die 11 jaar in Israel woont en het boek HotspOTs Israel geschreven heeft... We hebben daar heerlijk gegeten en verhalen gehoord over de omgeving. Haar man vertelde

graag over de omgeving van de kibbutz waar ze in wonen en nodigde ons uit om de volgende ochtend te komen om een rondleiding te krijgen door de lychee- en avocadoplantages van de kibbutz. 's Avonds zijn we naar ons hostel gereden, gelegen in een kleine gemeenschap zonder straatnamen of huisnummers genaamd Klil. Het was compleet rust wat die plek uitademde!

Maandagochtend zijn we na de rondleiding naar Rosh Hannikra gereden, dit zijn

20170515_130731

grotten die in de zee uitlopen dus het water kan zo naar binnen komen spoelen...

Heel bijzonder om dit te kunnen zien! Nadat we daar wegreden zijn we naar het

nabij gelegen strand geweest, we mochten niet zwemmen want dat was gevaarlijk omdat er 'golven' waren. (de gemiddelde Israeli kan slecht zwemmen) Toch hebben we erg genoten van de zee en de zon! Toen we zin in eten kregen hebben we een supermarktje gezocht maar die konden we niet vinden. Een falafel-bar was een goed alternatief! Daar heb ik mijn eerste broodje falafel op, wat erg lekker was!

Opnieuw waren we bij Joanne uitgenodigd om te komen dineren, en wederom was het gezellig! Joanne gaf ons beiden een uitgave van

20170515_153725

het boek wat ze geschreven heeft, een mooi boek met hotspots die je niet in een normale reisgids ziet...

Dinsdagochtend ben ik door Peter naar het treinstation in Naharia gebracht. Ik had geregeld dat ik een avonddienst kon werken zodat ik een nachtje langer kon blijven. Na een mooie treinreis ben ik weer veilig thuis aangekomen en ben ik een soort van gelijk doorgegaan naar Aleh om een avonddienst te draaien. Wat een verschil, een avonddienst is veel relaxeter omdat er geen tijdsdruk achter zit. Ik merkte dat ik echt de tijd voor de bewoners had en ook kon gebruiken!

Bij Aleh voel ik me echt thuis! Dat is ook de sfeer die ze willen creëren, een grote familie en daar mag/mocht ik een klein poppetje in zijn! Vandaag heb ik

20170520_133939

officieel afscheid genomen van mijn huis waar ik heb gewerkt en van de medewerkers en natuurlijk van mijn lieve bewoners! Het is wel heel raar als je dan de deur uit loopt en denkt, dat was het dan! Hoe dan ook, ik heb een ontzettend mooie tijd mogen beleven bij Aleh Negev!​

Nu heb ik nog een weekje vrij voordat ik volgende week maandag terugvlieg naar Nederland! Ik ga er nog lekker even van genieten!

1. Jennie van de Werken:
    Ha Wilco,
    Wat is dat snel gegaan, maar geniet van je week vakantie. Een mooi verhaal weer. Groetjes Jennie
  2. Peter-Paul פיטר-פאול:
    22 mei 2017
    Wat een super verhaal. Het was erg gezellig om samen op stap te zijn
  3. Jennie van de Werken:
    22 mei 2017
    Hoi Wilco, Peter ken ik, was er toen wij er waren ook al denk ik, klopt dat? Dat was oktober 2015.
  4. Janneke en Sam van Eenennaam:
    24 mei 2017
    Hallo Wilco,

Stonden we nog met een kaart in onze handen om je toe te sturen maar gezien dat je al binnenkort weer moet vertrekken heeft dat geen zin meer. geweldig dat je het zo naar je zin hebt in dat bijzondere land. Veel van de [plaatsen waar je over schrijft kennen we maar jij hebt veel meer bijzondere ontmoetingen. Nog een mooie tijd en we verwachten je weer heelhuids thuis. Een hartelijke groet en Sjalom tot in Holland.